2020. január 1-étől magasabb lesz a 95-ös benzin biokomponens tartalma. Az Európai Unió megújuló energia irányelvben előírtak teljesítése érdekében Magyarországon 2020. január 1-étől emelkedik az üzemanyagok biokomponens tartalma. Az E10 jelölésű, legfeljebb 10% bioetanol tartalmú üzemanyag bevezetése teljesíti a jogszabályi követelményeket.
Az Európai Unió megújuló energia irányelv tagállami szinten a teljes közlekedési szektorra vonatkozó 10 energiaszázalékos minimális megújuló energia részarány elérését tűzte ki célul. Ennek alapján jelent meg júliusban a bioüzemanyagok fenntarthatósági követelményeiről szóló kormányrendelet módosítása. A jogszabályban meghatározott, magasabb biokomponens tartalom új üzemanyag bevezetését teszi szükségessé, mivel a követelményeknek az üzemanyag forgalmazók csak az E10-es benzin forgalmazásával tudnak eleget tenni.
Az E10 jelölés azt jelenti, hogy a szabványos MSZ EN228 motorbenzin legfeljebb 10 térfogatszázalék bioetanolt tartalmazhat, szemben az eddig alkalmazott E5 jelölésű, azaz legfeljebb 5% bioetanol tartalmú üzemanyaggal.
A bioetanol jellemzően 70%-os üvegházhatású gázkibocsátás megtakarítást ér el a fosszilis motorbenzinhez képest.
A Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatai által forgalmazott üzemanyagok mindenkor megfelelnek a hatályos szabványok előírásainak, beleértve a biokomponens részarányra vonatkozó elvárásokat.
Főbb kérdések, válaszok
- Mit jelent pontosan az E10? Mire utal a 10-es szám?
A 10-es szám az jelenti, hogy a szabványos MSZ EN228 motorbenzin legfeljebb 10 térfogatszázalékban tartalmazhat bioetanolt.
- Miért kell az E10-et bevezetni? EU-s/magyar előírás?
Az EU Megújuló Energia Irányelv tagállami szinten, a közlekedési szektorra vonatkozó 10 energiaszázalékos minimális megújuló energia részarány elérését írja elő 2020-ra.
Az E10 bevezetését a 2019. júliusban megjelent, a bioüzemanyagok fenntarthatósági követelményeiről szóló kormányrendelet (a bioüzemanyagok és folyékony bio-energiahordozók fenntarthatósági követelményeiről és igazolásárólszóló 279/2017. (IX. 22.) Korm. rendelet) módosítása indokolja, mely 6,1 energiaszázalékos kötelező bioetanol-részarányt írt elő a 95-ös kísérleti oktánszámú motorbenzinre vonatkozólag 2020-ra (figyelemmel a Korm. rendelet 6. § (3) bekezdésre).
- Hogy áll Magyarország más EU országok képest?
Jelen pillanatban az Európai Unióban Németországban, Belgiumban, Luxemburgban, Franciaországban, Finnországban, Bulgáriában és Romániában kapható E10-es benzin. Magyarország mellett előre láthatólag a közeljövőben Szlovákiában, Csehországban és Hollandiában is szükséges lesz a jogszabályi követelményeknek való megfeleléshez az E10-es benzin forgalmazása.
- Csak E10 lesz a kutakon, vagy az E5 is marad párhuzamosan?
Minden üzemanyag-forgalmazó saját hatáskörben dönthet arról, hogy 2020. január 1-től kizárólag E10-et kíván forgalmazni, vagy E5 és E10 minőséget egyaránt. Mindazonáltal a 95-ös motorbenzin esetében kénytelenek lesznek E10-et forgalmazni.
- Mennyivel lesz drágább/olcsóbb az átlag benzinárakhoz képest?
Az üzemanyagok árát leginkább az aktuális piaci kereslet-kínálat és a kőolaj-termékek világpiaci ára határozza meg. Ugyanakkor elmondható, hogy a megújuló üzemanyagok jellemzően drágábbak a fosszilis üzemanyagoknál.
- A bioetanol energiatartalma 32%-kal kisebb, mint a benziné, így biztosan gyakrabban kell majd tankolni. Mennyivel növekszik emiatt az autók átlagos fogyasztása?
A gépjármű fogyasztása számos tényező függvénye, pl. abroncsnyomás, útviszonyok, a jármű műszaki állapota, vagy akár a gépjárműtulajdonos vezetési stílusa, ezért nehéz pontos adattal szolgálni a fogyasztás változását illetően. Ráadásul az etanol oktánszámnövelő komponens, és bizonyos benzinmotorok (melyek magasabb kompresszióviszony mellett üzemelnek) kevesebbet fogyasztanak a magasabb oktánszámú üzemanyagokból.
- A régebbi típusú autókat „tiszta” benzinre tervezték. Mi a biztosíték arra, hogy ez a típusú üzemanyag nem károsítja az autók motorját?
A gépjárművek üzemeltetési útmutatója tartalmazza, hogy milyen üzemanyaggal működtethető. Kétség esetén a gépjármű forgalmazó tud tájékoztatást adni.
Általában elmondható, hogy eddig is volt bioetanol a benzinben, a magasabb etanol-tartalomból adódó esetleges kockázatok pedig minimálisra csökkenthetők szakszerű karbantartással. Emellett az autógyártók tájékoztatása szerint a 2010 után gyártott benzinüzemű gépjárművek szinte mindegyike E10 kompatibilis, míg a 2010 előtti gépjárművekre létezik egy az autóipar európai szövetsége (ACEA) által elfogadott nyilvános kompatibilitási lista.
https://www.acea.be/uploads/publications/ACEA_E10_compatibility.pdf.
- Mennyivel csökken a kibocsátott üvegházhatású gázok mértéke az E10 bevezetésének köszönhetően?
A bioetanol jellemzően 70%-os üvegházhatású gázkibocsátás (ÜHG) megtakarítást ér el a fosszilis motorbenzinhez képest.